Bestemmelsesnøkler

 

Ø en målrettet, systematisk måte å finne fram til navn på en organisme
Ø finnes ofte i felthåndbøker om planter, dyr, mineraler etc.
Ø alternativ til å bla på måfå i en håndbok og se på bilder
Ø finnes i mange utforminger, kan se svært ulike ut, men logikken er den samme

 

LOGIKKEN I EN BESTEMMELSESNØKKEL

En bestemmelsesnøkkel har alltid samme logikk. Du får presentert et valg mellom to eller flere alternative påstander/beskrivelser: er dyret/planta slik eller slik? Dette valget eller spørsmålet skal du ta stilling til. Avhengig av hvilket alternativ du faller ned på, vil du bli sendt videre i nøkkelen og få et nytt valg/spørsmål. Hvert slikt valg kalles et nøkkelpunkt. Nøkkelpunktene kommer i en fastlagt rekkefølge, og du må "følge strømmen" dit dine egne valg leder deg. Til slutt skal du komme fram til riktig navn.

Eksempel: bestemmelsesnøkkel til møbler

Nøkkelen nedenfor kan kanskje virke absurd. Hvem trenger en bestemmelsesnøkkel til møbler. Meningen er kort og godt å illustrere hvordan en nøkkel brukes, uten å nødvendigvis få med de biologiske assosiasjonene. Du gjør som følger: Første nøkkelpunkt er A, som består av de to alternativene A1 og A2 (finn dem!). Start med å ta stilling til om A1 eller A2 er riktig. Er A1 riktig, så går du ned til linja rett under A1, og velger mellom B1 og B2 (første gang B2 forekommer). Er derimot A2 riktig, så går du til linja rett under A2, og velger mellom den B1 og B2 som kommer der. Slik fortsetter du til du kommer fram til et navn på et møbel.

A1 Med lyspære
B1 Henger i taket: TAKLAMPE
B2 Henger ikke i taket
C1 Skrudd fast
D1 Skrudd fast i veggen: VEGGLAMPE
D2 Skrudd fast på et skrivebord: SKRIVEBORDSLAMPE
C2 Står fritt
D1 Står på gulvet: GULVLAMPE
D2 Står på et bord, en hylle e.l.: BORDLAMPE
A2 Uten lyspære
B1 Utformet etter kasseprinsippet med eller uten dør, lokk e.l.
C1 Med dør(er): SKAP
C2 Uten dør
D1 Beregnet på at ting legges nedi ovenfra, med lokk på toppen
E1 Med vertikal flate som står opp vinkelrett på lokket: SLAGBENK
E2 Uten vertikal flate som står opp vinkelrett på lokket: KISTE
D2 Beregnet på at ting settes inn fra siden, uten lokk: BOKHYLLE
B2 Utformet som en horisontal flate med bein under
C1 Den horisontale flaten relativt liten eller smal, beregnet på å sitte på
D1 Den horisontale flaten mindre enn ca 1x1 m (beregnet på én person)
E1 Møbelet har en mer eller mindre vertikal flate vinkelrett på den horisontale
F1 Mykt, polstret preg; med vertikale flater av ulik høyde på tre sider av den horisontale: LENESTOL
F2 Hardt preg; som regel med vertikal flate bare på én side: KJØKKENSTOL (PINNESTOL)
E2 Møbelet har kun den horisontale flaten: KRAKK
D2 Den horisontale flaten langstrakt, mye lengre enn bred (beregnet på flere personer)
E1 Mykt, polstret preg: SOFA
E2 Hardt preg: BENK
C2 Den horisontale flaten som regel mye større, eller hvis den er liten, er møbelet spinkelt og ikke egnet til å sitte på
D1 Den horisontale flaten ca 2 m lang, av varierende bredde, og svært myk å ta på: SENG
D2 Den horisontale flaten er hard å ta på
E1 Den horisontale flaten er relativt smal, plassert relativt høyt, alltid fast montert inntil en vegg: KJØKKENBENK
E2 Den horisontale flaten er plassert noe (eller mye) lavere, kan være liten eller smal, men er ofte mye bredere, sjelden eller aldri fast montert inntil en vegg: BORD

 

UTFORMING AV NØKKELPUNKTENE I EN BESTEMMELSESNØKKEL 

To hovedformer av bestemmelsesnøkler:

Ø Henvisningsnøkkel: For hvert nøkkelpunkt er alternativene alltid ført opp rett etter hverandre; du får et tall som er henvisning til neste nøkkelpunkt du skal til. Nøkkelen får et "brødtekst-preg". Litt lengre ned på sida her får du et eksempel på en slik type nøkkel.

Ø Innskutt nøkkel (som møbelnøkkelen ovenfor): For hvert nøkkelpunkt er neste nøkkelpunkt (og neste der igjen...) lagt inn etter det alternativet som det hører inn under. For mange (spesielt de første) av nøkkelpunktene vil derfor alternativene være langt skilt. Ofte (men ikke alltid, bl. a. ikke i eksemplet ovenfor) er nøkkelpunktene også innrykket under hverandre - det gir en svært lett leselig visuell struktur. En variant av innskutt nøkkel er en diagram-nøkkel (som på de relativt velkjente bestemmelsesdukene til bruk i skoler og barnehager som fins å få kjøpt, der alternativene er formet ut som greiner i et "tre").

 Koding av nøkkelpunktene:

 Ø Henvisningsnøkkel: nøkkelpunktene er nummerert fortløpende, her er to varianter (de rare bokstavkombinasjonene betyr bare "ett eller annet utsagn"):

  

Var. 1

Var. 2

1 wieujfh1

1 sdfao

1 dfghIjb

- awdvoåkn

2 dfnmio

2 scklmø

2 dkonm

- cjkasdvj

3 sdjnip

3 sdjøkl

3 åpmwe

- sfaklm

...

...

Forskjellen mellom disse to er at i variant 1 får begge alternativene i nøkkelpunktet tallkode, mens i variant 2 får første alternativ tallkode, og alternativ to får bare en strek (eller av og til kan en se at det er brukt et null).

Ø Innskutt nøkkel: nøkkelpunktene har tall- og/eller bokstavkoder. Her er noen varianter, først tre varianter uten innrykk, deretter variant 4 med innrykk. En ser klart at først i en innskutt bestemmelsesnøkkel med innrykk kommer den logiske strukturen maksimalt til sin rett og springer en i øynene av seg selv. Denne formen for nøkkeloppsett er derfor langt å foretrekke, men av en eller annen årsak blir den ikke nok verdsatt i fagmiljøene, som ofte foretrekker henvisningsnøkler. Dette er beklagelig, da det her kun er snakk om typografi, nøkkelens logiske struktur (og dermed faglige holdbarhet) er upåvirket av valg av oppsett.

 

Var. 1

Var. 2

Var. 3

A1 cdnjp

B1 sdjk

C1 sdakj

 C2 asklf

B2 aerg

C1 sczml

C2 dnkæ

A2 asdolø

B1 eamnk

B2 scmk

A1 njøkn

B1 sdfnkl

C1 efwvn

C2 erwmi

B2 ewåp

D1 erwmk

D2 øokew

A2 iohscv

E1 iouhef

E2 nmlø

A cdnofg

I snkjlø

1 eifbv

2 jkoåp

II sdaklø

1 æergf

2 vnwjp

B mknvr

I føqwokj

II sfmdå

Var. 4

A menabfkjsd

I skajlbwe

1 shjkjom

2 slkjne

II alknenbsj

1 asionhe

2 aqlqåp

B sølkmmrf

I asåppåll

II asoijimkoæno

 

Eksempel: starten på møbelnøkkelen utformet som henvisningsnøkkel: 

1 Med lyspære: 2
- Uten lyspære: 6
2 Henger i taket: TAKLAMPE
- Henger ikke i taket: 3
3 Skrudd fast : 4
- Står fritt: 5
4 Skrudd fast i veggen: VEGGLAMPE
- Skrudd fast på et skrivebord: SKRIVEBORDSLAMPE
5 Står på gulvet: GULVLAMPE
- Står på et bord, en hylle e.l.: BORDLAMPE
6 Utformet etter kasseprinsippet med eller uten dør, lokk e.l.: 7
- Utformet som en horisontal flate med bein under: 10

...osv...

 

Eksempel: starten på møbelnøkkelen utformet som innskutt nøkkel med innrykk:
(Her er alternativene kodet på en annen måte enn i variant 4 ovenfor)

 

A Med lyspære

B Henger i taket: TAKLAMPE

B Henger ikke i taket

C Skrudd fast

D Skrudd fast i veggen: VEGGLAMPE

D Skrudd fast på et skrivebord: SKRIVEBORDSLAMPE

C Står fritt

D Står på gulvet: GULVLAMPE

D Står på et bord, en hylle e.l.: BORDLAMPE

A Uten lyspære

B Utformet etter kasseprinsippet med eller uten dør, lokk e.l.

C Med dør(er): SKAP

C Uten dør

D Beregnet på at ting legges nedi ovenfra, med lokk på toppen

E Med vertikal flate som står opp vinkelrett på lokket: SLAGBENK

E Uten vertikal flate som står opp vinkelrett på lokket: KISTE

D Beregnet på at ting settes inn fra siden, uten lokk: BOKHYLLE

B Utformet som en horisontal flate med bein under

…osv…

 

VANSKELIGHETER VED BRUK AV BESTEMMELSESNØKLER

Ø valget av nøkkelpunkter og rekkefølge er basert på forfatterens erfaring - ikke alltid nødvendigvis den beste løsningen
Ø uklare formuleringer
Ø valg der grensene mellom alternativene er basert på skjønn (stort/lite tre, smale/breie blader, spisse/butte knopper...)
Ø inkonsekvenser/feil i nøkkeloppbygningen (f.eks. du velger spisse knopper i stedet for butte, og så får du lengre nede et nytt valg mellom butte og spisse knopper – da er logikken i nøkkelen feil)
Ø fagbegreper - en må skjønne hva det spørres etter
Ø planter og dyr varierer (årstid, alder, kjønn...) - passer ikke alltid med beskrivelsen; hos planter kan f.eks. organer mangle pga årstiden (blomst, frukt). Ofte har en heller ikke hele planta foran seg (har plukket for lite av den) og kan dermed ikke svare på spørsmålet.

 

  

HVA GJØR DU NÅR DU IKKE KAN SVARE ENTYDIG?

Du må da "leke detektiv": forfølge to spor parallelt. Først ser du hvor du havner hvis du velger det ene alternativet, så ser du hvor du havner hvis du velger det andre alternativet. Det kan bli litt vanskelig hvis du står fast på flere nøkkelpunkter og dermed må forfølge 4 eller flere spor.

Ø til slutt vil du kanskje stå igjen med noen alternative resultater, og må vurdere hvilket som er det mest sannsynlige. Bruk beskrivelsen, opplysninger om utbredelse, vanlighet, levested osv.

Ø eller du vil etterhvert merke at det ene sporet "kjører seg fast": du får presentert valg der ingen av alternativene stemmer. Da er sannsynligheten stor for at det er det andre sporet som er riktig.

 

HVA OM DU HAR VALGT ENTYDIG, MEN LIKEVEL "KJØRER DEG FAST"?

Om du begynner å få "håpløse" alternativer, så kan det hende at selve nøkkelen er svak, men det kan også være fare for at du har bommet på et valg tidligere (f.eks. fordi det er et fagbegrep du ikke har skjønt, fordi du har valgt "spisse knopper" mens forfatteren har satset på at en egentlig skal velge "butte knopper" (dvs. subjektive og uklare grenser mellom alternativene) eller fordi materialet ditt er dårlig utviklet). Kjører du deg helt fast, eller havner på et usannsynlig svar, må du gå baklengs i ditt eget spor og vurdere nøkkelpunktene du har vært innom på nytt, for å se hvor det er mest sannsynlig at du har valgt feil - og se hvor du havner hvis du velger annerledes da. Noen ganger må en gjøre dette flere ganger.

 

NØKLER ER ET VERKTØY

Akkurat som med ethvert annet verktøy, kan bruk av nøkler avhengig av situasjon/arbeidsoppgave, ferdigheter og motivasjon være:

Ø gøy
Ø ulidelig kjedelig og frustrerende
Ø nyttig
Ø bare mas og unødvendig ekstraarbeid

 Fuglebøker har gjerne lite nøkler: Fargemønstre som fugler har, er som regel lettere å ta inn visuelt enn å beskrive i ord. Floraer (spesielt litt mer omfattende) har derimot svært ofte nøkler: ofte er detaljene som skiller planter lite iøynefallende på en illustrasjon, og bør presiseres for å kunne brukes riktig. Da er nøkler av og til faktisk lettere og mer pålitelig å bruke enn å sammenlikne bilder.

 

NØKLER SOM DEL AV ARBEID MED BARN

En lang og ordrik "brødtekstnøkkel" er opplagt et hjelpemiddel for voksne. Men vær obs på hvor nyttig selve nøkkel-prinsippet kan være for å øve opp logisk tenkning, i tillegg til at en blir kjent med arter på den måten! Enkle, visuelle nøkler (eller bestemmelsesskjemaer av typen bestemmelsesduk) kan utmerket godt brukes sammen med barn. Det kan også være givende å utforme enkle, korte, situasjonsbetingete bestemmelsesnøkler sammen med barna, f.eks. til trærne på utearealet, eller til de fuglene vi ser i nabolaget. Det er bare et spørsmål om forenkling og visualisering.


Opp til indekssida
Lagt ut 22.2.1999 Jan Wesenberg